Jeg synes det er både trist og fascinerende å se hvordan bedrifter, både små og store, sløser bort verdier som de skaper.
De jobber så hardt for å markedsføre seg og investerer enorme summer for å være synlig, de deltar i tallrike konkurranser og utstillinger, de viser frem alt fra identiteten (logo, navn, slogan, lyd), utforming (design) til teknologi og produkter (oppfinnelse).
Men, her er det farer som lurer i sivet. Nemlig det å bygge en merkevare, utarbeide design, utvikle teknologi uten å eie rettighetene til dem.
Å bygge slike verdier uten beskyttelse, kan føre til dyre økonomiske konsekvenser. Alt i fra å endre merket, design, endre firmanavn, forbud mot å selge til å betale store erstatningssummer og lisenser.
Nylig eksempel:
Årlig pris fra Meny – Årets Lokalmatgründer – kun 1 av 4 finalistene har registrert varemerke. Alle sammen markedsfører seg for fult.
Så skjerpings folkens! Ta være på rettighetene dine!
Comentarios